kosárban
0 termék
Nemzeti Fejlesztési Terv
Ez a honlap az Európai Únió hozzájárulásával készült

Részlet a Motorolaj Kalauzból 1. /Olajszivattyú típusok/


A modern, kényszerkenésű négyütemű motorkerékpár motorok kenési rendszere a gépkocsi motorokéhoz hasonló. Az olaj keringtetésére általában a következő fajtájú szivattyúkat alkalmazzák, illetve alkalmazták a múltban: fogaskerék-, dugattyús-, trochoid-, csavarszivattyú.

Fogaskerék szivattyú.
Rendkívül egyszerű felépítésû, jó hatásfokú, az olaj visszaáramlása a fogak között csak csekély mértékű. Ezt a rendszert a régebbi Honda, Harley- Davidson típusokon alkalmazták.

Dugattyús szivattyú.
Egy kisméretű dugattyú-henger egység szivattyúzza az olajat, visszacsapó szelep biztosítja az egyirányú áramlást. A 60- as évekbeli Honda motorokon alkalmazták ezt a rendszert.

Trochoid szivattyú.
Egy speciális formájú, lekerekített csúcsú (trochoid) fogaskerék forog egy szintén speciális geometriai formájú, belső fogazású, eggyel nagyobb fogszámú, excentrikus elhelyezkedésű külső gyűrűben. A mechanikusan meghajtott rotor az olajteknőből szívja fel az olajat, és térfogat-kiszorítás elvén működve nyomja az olajcsatornákba. Manapság a trochoid fogazású szivattyúk vannak a legtöbb korszerû motorkerékpáron alkalmazásban. A rotor fogszáma változó, motorkerékpárok esetében általában négy (de lehet több is). A Harley-Davidson ezt megoldást hívja Gerotor-rendszernek.

Csavarszivattyú.
A vezértengely hengeres csapágyát csavarvonalszerűen bemarják, az olajat ez a kis „csavarszivattyú” juttatja el a kenési helyekre. Az 50–70 cm3-es, nyomórudas vezérlésű, korábbi Honda motorokon alkalmazott módszer. A korszerű típusokon már nem használatos.


kattintson IDE és rendelje meg a Motorolaj kalauzt.

következő >>
MAGUNKRÓL . MÉDIA, KÉPGALÉRIA . Adatvédelmi tájékoztató .