Ez a honlap az Európai Únió hozzájárulásával készült
Részlet a Motorolaj Kalauzból 1. /Olajszivattyú típusok/
A
modern, kényszerkenésű négyütemű motorkerékpár motorok kenési rendszere a gépkocsi motorokéhoz hasonló. Az olaj keringtetésére
általában a következő fajtájú szivattyúkat alkalmazzák, illetve alkalmazták a múltban: fogaskerék-, dugattyús-, trochoid-,
csavarszivattyú.
Fogaskerék szivattyú. Rendkívül egyszerű felépítésû,
jó hatásfokú, az olaj visszaáramlása a fogak között csak csekély mértékű. Ezt a rendszert a régebbi Honda, Harley- Davidson
típusokon alkalmazták.
Dugattyús szivattyú. Egy kisméretű dugattyú-henger egység
szivattyúzza az olajat, visszacsapó szelep biztosítja az egyirányú áramlást. A 60- as évekbeli Honda motorokon alkalmazták
ezt a rendszert.
Trochoid szivattyú. Egy speciális formájú, lekerekített
csúcsú (trochoid) fogaskerék forog egy szintén speciális geometriai formájú, belső fogazású, eggyel nagyobb fogszámú, excentrikus
elhelyezkedésű külső gyűrűben. A mechanikusan meghajtott rotor az olajteknőből szívja fel az olajat, és térfogat-kiszorítás
elvén működve nyomja az olajcsatornákba. Manapság a trochoid fogazású szivattyúk vannak a legtöbb korszerû motorkerékpáron
alkalmazásban. A rotor fogszáma változó, motorkerékpárok esetében általában négy (de lehet több is). A Harley-Davidson ezt
megoldást hívja Gerotor-rendszernek.
Csavarszivattyú. A vezértengely hengeres csapágyát csavarvonalszerűen
bemarják, az olajat ez a kis „csavarszivattyú” juttatja el a kenési helyekre. Az 50–70 cm3-es, nyomórudas vezérlésű, korábbi
Honda motorokon alkalmazott módszer. A korszerű típusokon már nem használatos.