Ez a honlap az Európai Únió hozzájárulásával készült
Mi az a SAE és API?
Sokan vélik, hogy a "W" a 10w-30-ban a télre utal. Mi is a hivatalos megfogalmazás? A következő
(SAEJ300 p.2): "Két osztály alapján lehet meghatározni a viszkozitási besorolást. Az egyik amikor tartalmaz a jelölés
W betűt, a másik, amikor nem. Az egy viszkozitási indexű, de W betűt tartalmazó jelölés az olaj
indítási és pumpálási viszkozitásának legalacsonyabb hőmérséklete, illetve a 100C fokon mérhető kinetikus viszkozitása
alapján van meghatározva. Az egyfokozatú olajok W betű nélküli jelölése az olaj 100C fokon mérhető minimális
és maximális kinetikus viszkozitása, és a 150C fokon mérhető minimális nyírási viszkozitása által van meghatározva.
A nyírási mérték függ a tesztelési eljárástól is. A többfokozatú motorolajok a két előző kritérium alapján
vannak besorolva. ..." Ebből látható, hogy a W betű csak része az egyik típusú tesztelésnek.
Milyen értékek között kell mozognia a különböző besorolású olajok viszkozitásának?
A hivatalos definíció a következő:
SAE J300
Viszkozitási jelzés
viszkozitás 100C fokon
viszkozitási jelzés
viszkozitás 150C fokon
20
5,6-9,2
20
2,6
30
9,3-12,4
30
2,9
40
12,5-16,2
40
2,9-3,7
50
16,3-21,8
50
3,7
60
21,9-26,1
60
3,7
Figyeljük meg, hogy a 20-as és 60-as besorolású olaj viszkozitási értéke
között mindössze 1 egész eltérés van 150C fok esetén! Ugyanezen két olaj között már 120 egység az eltérés a kisebb
hőmérsékleten, 40C fokon. A 20-as olaj 40C fokon 40-es értékkel rendelkezik, mig a 60-as 160-nal. Hideginditási
hőmérsékleten a különbség még nagyobb, valószínűleg 250-300 között van.
Az Amerikai Petróleum Intézet (API), és az Autóipari Mérnökök Társulása (SAE) évek
óta meghatározzák a motorolajok teljesítményét. Látthattuk már az SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ,
SL, illetve a most következő SM szintet. Az SI és az SK kimaradt, hiszen azt máshol használjuk.
Több, mint három tucat teszten kell átmennie egy adott olajnak, hogy teljesítse a magasabb szintet. Ezek a tesztek
az American Society for Testing and Materials, azaz az ASTM által vannak megállapítva. Néhány teszt már a nulla tolerancia
tűrésig fejlődött az évek során. Például már azonnali bukást jelent akár egyetlen dugattyúgyűrű leragadása (olajcsere
perióduson belül) a fészkében a tesztek folyamán. Most egy SL besorolású olajat fogunk összehasonlítani néhány
teszt kategóriában, egy lépéssel korábbi SJ olajjal. Az egyszerűség kedvéért mellőzzük a mértékegységeket. A kisebb
szám a kedvezőbb.
SJ kat. olaj
SL kat. olaj
30
20
maximális vezértengely és szelep bütyök kopás
9
7,8
lerakódások kialakulása
5
8,9
felület fényesség ( a magasabb jobb)
60
45
magas hőmérsékleti üledék
17
10
magas hőmérsékleti párolgás
A többi tesztkategória olyan vizsgálatokat tartalmaz, mint: korrózióval szembeni ellenállás,
habzási ellenállás, olajfogyasztással szembeni ellenállás, homogenitás, áramlás csökkentés a különböző feloldódó összetevő
által, zselésedési index, stb... Amint látható, az előző SJ szinthez képest nagymértékű javulás az SL szint. Ezek után valószínűleg
alig várja mindenki, hogy a legújabb SM szintet teljesítő olajokat tölthesse motorjába.