Ez a honlap az Európai Únió hozzájárulásával készült
A bizonyítás.
A következő táblázatokhoz készítéséhez abból indultunk ki, hogy egy azonos folyosságú olaj esetén
a nyomás megduplázása az áramlás mértékének duplázódását is jelenti. A valóságban minimális eltéréssel ugyan, de nem teljesen
lesz kétszer nagyobb az áramlás. Szintén igaz ez a fordulatszám duplájára emelésére, a valóságban ilyenkor sem teljesen duplázódik
meg az áramlás (de majdnem).
Következzenek a problémákra rávilágító táblázatok:
A. 30-as egyfokozatú olaj
működési hőmérséklet mellett:
ftg.fordulatszám
olajnyomás
áramlási egység
1000 frsz./perc
1,37 Bar
1
2000
2,75
2
4000
5,51
4
8000
11,03
8
A maximális áramlás nem haladja meg az 5 egységnyit, mivel a maximális olajnyomást
szabályzó szelep 6,2 Bar nyomásnál nagyobbat nem enged meg a motorban. Ezért 5000/perc főtengelyfordulat felett erősen romlik
a kenés hatásfoka.
B. Szintén 30-as olaj, de most egy erősebb olapumpát
használó motorban:
fordulatszám
olajnyomás
áramlási egység
1000
2,06
1,5
2000
4,13
3
4000
8,27
6
8000
16,55
12
A maximális áramlást már 3000-res főtengely fordulaton elérjük, ha erősebb olajpumpát
alkalmazunk. Az olajpumpa teljesítményének duplázásával megkétszereződik a nyomás és az áramlás is, viszont a motorban engedélyezett
maximális olajnyomás (szelep 6,2 Baron nyit) miatt hiába nő motorunk terhelése 3000-res fordulat felett, nem tudjuk az olaj áramlását
ennek szükségében fokozni.
C. 40-es egyfokozatú olaj
működési hőmérsékleten (100C) (normál pumpa)
Ez az olaj kevésbé folyós, mint a 30-as, így nagyobb
nyomást igényel az ugyanolyan mértékű áramoltatása.
fordulatszám
olajnyomás
áramlási egység
1000
2,06 bar
1
2000
4,13
2
4000
8,27
4
8000
16,55
8
D. 40-es egyfokozatú
olajjal működési hőmérsékleten (100C) (növelt teljesítményű olajpumpa)
fordulatszám
olajnyomás
áramlási egység
1000
3,1 bar
1,5
2000
6,2
3
4000
12,55
6
8000
25,1
12
Az A.és a C.táblázatok
közel állnak a hétköznapi körülményekhez, jól mutatják mi is történik, ha 30-as melegoldali jelzésű olajról 40-es olajra váltunk:
1. A vékonyabb olajjal (xx-30-as) 6000/perc főtengelyfordulatnál
érjük el a maximális olajáramlást a motor artériáiban A. táblázat. Amikor 7-8 esetleg 9000-re (pl.:
Mazda RX-8) emeljük a főtengely fordulatszámát, nem növekszik már tovább az olaj áramlási sebessége. A motor csapágyaira nehezedő
erőhatások növekednek, de ennek ellenére nem tudjuk tovább növelni az olaj áramlásának mértékét.
2. A kevésbé folyós, vastagabb olajjal (xx-40-es) már 3000-res fordulaton
kialakul a maximális áramlási mérték. Még rosszabb, hogy ez az érték csak Hármas mértékű. Ahogy emeljük a fordulatszámot 4-5-6-7-8
vagy esetleg 9000-res értékre, nem tudunk elérni nagyobb olajnyomást, erősebb olajáramlást, azaz nem tudjuk a kenés hatásfokát
javítani. Pedig erre egyre nagyobb szükség lenne a fordulatszám emelkedésével.
A következőkben nézzünk meg, hogy egy 20-as olaj hogyan viselkedik működési hőmérsékleten.
Ugyanolyan mértékű áramláshoz az egyébként állandó térfogat továbbító képességű pumpával kisebb nyomásértékek tartoznak,
hiszen a hígfolyósabb olajat könnyebb átpumpálni a motor alkatrészein. Ráadásul az ezzel az olajjal mért értékek állnak legközelebb
a technikailag megkövetelt 0,7 Bar/1000 frd. előíráshoz.
E.
20-as olaj 100C-on.
fordulatszám
olajnyomás
áramlási egység
1000/perc
0,7 Bar
1
2000
1,4
2
4000
2,75
4
8000
5,51
8
Még 8000-res fordulatszámon sem értük el a maximális áramlás mértékét. Ha 9000-ig
pörgetnénk a motort, akkor érnénk el a megkerülő szelep nyitási értékét, illetve a maximális 9-es (!!!) áramlási mértéket.
A motorban így éppen háromszoros értékű a maximális olajáramlás mértéke (max. fordulaton), mint amennyi a 40-es olajjal elérhető.
A hengerek alján található olajfúvókák éppen HÁROMSZOR annyi olajat porlasztanak a hengerfalakra és a dugattyúfenekekre.
Ez sokkal jobb hűtést és kenést jelent. Minden hidegebben fut és a csapágyakban a felületek közötti elválasztó erő is háromszoros
mértékű.
Azokban az erőforrásokban, melyek piros mezős fordulatszáma 5000-nél kezdődik, általában
3,5-4,2 Bar nyomásnál nyit a megkerülő szelep. Amely motorok 8-9000-ig is pörgethetőek, azokban 6,2-6,8 Bar is lehet a maximális
megengedett nyomás. Ebből is jól látható, hogy amennyiben a maximális olajáramlásra törekszünk, akkor hagyatkozzunk
a 0,7 Bar/1000 frd. szabályra.
A Ferrari Maranello esetében a 0w-20-as motorolaj a nyerő. Korábban említettem, hogy
akár 10-es olajat is használhatnánk benne. Valójában a városok körüli közlekedésben általában 90C fok körüli az olajhőmérséklet,
így hasonlóak a nyomásértékek, mint feljebb a C. táblázatban, a 40-es olaj 100 Celsius fokon használata
esetén. Ezért írtam, hogy a forróbb versenykörülmények között is tökéletes a vékonyabb (0w-20) olaj használata, amely optimális
kenést biztosít, lásd E. táblázat.
Mit is mond a Ferrari? 6000-res fordulatszám esetén, 5 Bar az optimális olajnyomás a Maranello
12 hengeresében. A 20-as olajjal nem érjük el a megkerülő szelep nyitási értékét ezen a fordulatszámon. Így ha tovább növeljük
a fordulatszámot, tovább növekedhet az olaj áramlásának a mértéke. Ez az amire szükségünk van és ez az amit a Ferrari gyár
is javasol. A legnagyobb áramlási mértéket a maximális nyomáson kapjuk, amit kb.: 7700-as főtengely fordulatszámnál
érünk el. Nem lép be a "képbe" a megkerülő ág, a teljes szivattyúzott olajmennyiség végighalad az erőforrás
kenési rendszerén. Nincs egyetlen elveszetegetett lóerő sem, amely az egyébként a megkerülő szelepen az olajteknőbe
rögtön visszafolyó olaj szivattyúzására lett elpazarolva. Ez a tökéletes rendszer.
Végül hasonlítsuk össze egy egyfokozatú 30-as olajjal szerzett tapasztalatokat normál
közlekedési viszonyok esetén (100C), és versenyszerű használat melletti magasabb olajhőmérséklet figyelembevételével (130C).
A. 30-as egyfokozatú olaj
100C:
fordulatszám
olajnyomás
áramlási egység
1000frd./perc
1,37 Bar
1
2000
2,75
2
4000
5,51
4
8000
11,03
8
A maximális áramlási mérték 5 lesz, mivel 6,2 Bar nyomásnál nyit az olajpumpa
megkerülő szelep, így nem tud ennél nagyobb nyomás felépülni a rendszerben.
F. 30-as indexű olaj
130C-on. Az olaj hígfolyósabb ezen a hőmérsékleten így kisebb nyomás is biztosítja ugyanazt a mértékű áramlást:
fordulatszám
olajnyomás
áramlási egység
1000frd./perc
0,7 Bar
1
2000
1,4
2
4000
2,75
4
8000
5,51
8
A maximális áramlás 9 egységnyi lesz, mivel 8000-res fordulaton még mindig nem
értük el a megkerülő szelep nyitási nyomásértékét.
A forróbb (130C) 30-as indexű olaj hígabb, mint a hidegebb (100C) 30-as motorolaj.
Az olajpumpa szivattyúzási mennyisége állandó a fordulatszám függvényében, de csak annyi olajat tud átnyomni a motor olajzási
rendszerén, amennyit a nyomáskorlátozó megkerülő szelep megenged. A magasabb hőmérsékleten kisebb a nyomás a rendszerben
a hígfolyósabb olaj eredményeképpen, ami lehetővé teszi, hogy az olajmegkerülő szelep ne akadályozza meg az áramlás
mértékének duplájára növekedését a maximális fordulatszámon. Valódi előnyként jelentkezik, hogy az olaj hígabb magasabb
hőmérsékleten. Nagyobb mértékű áramlást kapunk, azaz jobb a motorunk hűtése és kenése.
A 30-as indexű olaj a versenypályán elérhető 130C-on pontosan ugyanolyan áramlási
mennyiséget produkál, mint a 20-as olaj alacsonyabb, "hétköznapi" 100 Celsius fok hőmérsékleten. Ebből kifolyólag hétköznapi
használatban alkalmazható a '20-as', míg versenykörülmények között szükség van a '30-as' motorolajra. Mindkét esetben
a maximális olajáramlást kapjuk.
Vegyünk most a saját motorunkat! Helyettesítsük be az aktuális áramlási mennyiséget
1000-res fordulatszámon, immár literekben mérve. Ha az erőforrásunkban 1000-res fordulatszámon 1,5 liter
olaj kering 1 perc alatt, akkor 2000-res fordulatszámon 3 liter, 4000-nél 6 liter és így tovább. Az A. táblázat
esetén a maximális áramlási mennyiség 7,5 liter/perc. Az E. és az F.
táblázatok esetében pedig 13,5 liter/perc lesz a maximális áramoltatott mennyiség.
Konklúzió: A többfokozatú motorolajok kifejlesztésének elsősorban
az volt a célja, hogy megoldják az olaj hidegen besűrűsödésének problémáját, a motor leállítása után. Az évek múlásával
sikerült redukálni a korábbi besűrűdési mértéket. Mindazonáltal nincs olyan olaj, amelynek folyóssága ne csökkenne a
kihűlésével. Ez az amiért melegítenünk kell autónk motorját, mielőtt fokozzuk a fordulatszámot. A motor tervezői mindig üzemmeleg motor
és olaj szempontjából javasolnak motorolajat az adott erőforráshoz. Éppen ezért az olaj vékonyodásával nem kell foglalkoznunk.
A probléma az olaj vastagodása a motor kihűlése közben.
A hideg motorban óriási nyomást mérhetünk, ami a kevésbé folyós olaj következménye.
A sűrű olaj nagyobb belső ellenállást eredményez, így nagyobb nyomás szükséges az áramoltatásához.
G. 40-es indexű olaj
24 C fokon (hidegindítás):
fordulatszám
olajnyomás
áramlási egység
1000frd./perc
4,13 Bar
1
2000
8,27
2
4000
16,55
4
8000
33,1
8
.A maximális egységnyi áramlás 1,5 lesz, mivel 6,2
Bar nyomásnál nem lehet nagyobb nyomás a rendszerben, és ezt az értéket már 1500-as fordulaton elérjük.
Ebben az esetben 8000-res fordulatszámon ugyanazt a mértékű áramlást kapjuk, mint
1500-as fordulatszámon. Az áramlás mértéke nem tud fokozódni, ami nagymértékben rontja a kenés hatásfokát. Ez az amiért várnunk
kell a motor és az olaj bemelegedésére. Érje el a 100C-ot ,vagy még többet! Bemelegedett motor esetén ezzel az olajjal 3 lesz
a maximálisan elérhető áramlás mértéke, ami éppen a duplája a hidegen mért értéknek. Ha még nagyobb áramlást szeretnénk
elérni, akkor alacsonyabb viszkozitási indexű olajra lesz szükségünk.
Mit kell tennünk? A kételkedők
használják a gyári előírásban szereplő melegoldali viszkozitású olajat, legyen az 30, 40, 50 vagy akár 20-as indexű! Amennyiben
változtatni akarunk, akkor a beidegződésekkel szemben inkább alkalmazzunk egy fokozattal alacsonyabb melegoldali indexű (hígabb)motorolajat,
mint egy fokozattal vastagabbat (magasabb jelzés)! Lehetőleg a viszkozitási jelzés első száma (hidegoldal) 0 vagy 5 legyen,
azaz 0w-xx, vagy 5w-xx motorolajat használjunk! Ha a legjobb védelemre és teljesítményre vágyunk a motorunkat illetően, akkor
a szintetikus olajoknak szavazzunk bizalmat! Az olaj márkája soha nem számít olyan mértékben, mint a viszkozitás. Az olaj
besorolási osztálya SL, vagy SM legyen (2008)! Cseréljük olajat rendszeresen
(sűrű intervallumot, környezetvédelmi okokból nem akarok írni) minimum minden tavasszal,
illetve frekventáltan ellenőrizzük az olajszintet!
források alapján: VI