Ez a honlap az Európai Únió hozzájárulásával készült
Lépjünk tovább!
Korábban láthattuk, hogy a 0w-30, 5w-30, 10w-30 és az egyfokozatú 30-as motorolajoknak pontosan
egyforma a viszkozitása 100 és 150 Celsius fokon. De mi a helyzet az indítási viszkozitási értékekkel? Egyforma-e a 0w-20,
0w-30, és 0w-40 jelzésű motorolaj viszkozitása 0C fok melletti motorindításkor? A válasz: nem. A SAE alapszabály megenged
eltéréseket. Néhány példa:
Három különböző jelzésű motorolaj viszkozitási értéke 0 Celsius hőmérsékleten
0w-20
0w-30
0w-40
40
50
60
A számok nem teljesen pontosak, de jól mutatják, hogy a "0" is különböző viszkozitási értékeket
takar. Ez annak ellenére van így, hogy a forró motorban a 0w-30, 5w-30, 10w-30 és az egyfokozatú
30-as olaj is egyaránt pontosan (majdnem) 10 cSt viszkozitású!
Most idézzünk egy autóipari szakembert, akinek utána hosszasan kommentáljuk
következő mondatait:
"A nyomás és az áramlás összefüggnek a viszkozitással, de egyik sem jelenti önmagában
a kenést. A kenés a folyadék tulajdonsága, nem pedig az erő határozza meg. Ha megduplázzuk a nyomást, azzal megkétszerezzük
az áramlás mértékét. Ha csökkentjük a viszkozitást, és hígabb olajat használunk, akkor nyomásveszteség mellett növeljük
az olaj áramlását. A jobb áramlás miatt javul a hőelvezetés. A magas nyomás segíti a fémalkatrészek, mint például a siklócsapágyas
részegységek egymástól távol tartását."
Következzenek a számszaki adatok, hogy mi is történik egy motorban. Az adatokban
nem jelenítjük meg az olaj belső (áramlással szembeni)ellenállásából keletkező eltéréseket, hiszen egy pontos mérés kimutatná,
hogy nem teljes egészében duplázódik az áramlás az olajjáratokban, az olajnyomás megduplázásával. Az egyszerűség
és a lényeg könnyebb megérthetősége érdekében ezt nem vettük figyelembe a méréseknél, hanem egy hipotetikus motor adataival
dolgozunk a lényeg minél egyszerűbb átlátásának kedvéért. Egy biztos, a vastagabb olajok belső ellenállása minden helyzetben
magasabb, mint a hígfolyósabb olajoké, tehát még gyorsabban nő a nyomás a fordulatszám emelésével, csökkentve az áramlás növekedésének
esélyét. A táblázatokból kiderül, hogy miért?
De következzenek most a egyszerűsített adatok 30-as motorolajjal, működési
hőmérsékleten mérve (100C):
fordulatszám
olajnyomás
áramlási mérték
1000
1,37 Bar
1
2000
2,75
2
4000
5,51
4
8000
11,03 (6,2)
8 (5)
Valójában 8000 percenkénti főtengelyfordulat esetén a maximális áramlás
5 egységnyi, hiszen a olajszivattyú megkerülő szelepe 6,2 Bar nyomáson nyit, így nem enged meg ennél nagyobb nyomásértéket
a motor olajjárataiban.
Következzen most egy még nagyobb teljesítményű olajszivattyúval rendelkező motor táblázata,
ugyanilyen 30-as súlyozású olajjal.
fordulatszám
olajnyomás
áramlási mérték
1000
2,06
1
2000
4,13
2
4000
8,27
6
8000
16,55
12
Mivel a megkerülő szelep 6,2 Bar nyomásnál nyit, ezért a maximális motorolaj
áramlás a valóságban nem lesz nagyobb 5 egységnél.
Ideális esetben, azonos folyósságú olajat használva, az olajpumpa teljesítményének további
fokozásával növekedne a nyomás és az áramlás mértéke is, de a visszafolyó szelep nyitása miatt ez nem így van. A szelep
nélkül dupla nyomásnál, dupla áramlást mérhetnénk. (ideális esetben). Nézzük azonban mi a valós helyzet, a minden
motorban megtalálható szeleppel!
fordulatszám
olajnyomás
áramlási mérték
1000
2,75
2
2000
5,51
4
4000
11,03
8
8000
22,08
16
Mivel az olajnyomás szabályzó szelep maximum 6,2 Bar nyomást engedélyez, ezért
az olaj áramlásának maximális mértéke a motorban nem nagyobb 5 egységnél, ami alig valamivel 2000-res (!!!) főtengelyfordulat felett
létrejön és nem tud fokozódni a fordulatszám további növelésével.
Most tekintsük meg ugyanezeket a táblázatokat, de immár 40-es,
tehát valamivel kevésbé folyós (100 Celsius) motorolajjal! Az olaj sűrűbb(vastagabb), ezért ugyanolyan mértékű áramoltatásához
nagyobb nyomás szükséges.
fordulatszám
olajnyomás
áramlási mérték
1000
2,06
1
2000
4,13
2
4000
8,27
4
8000
16,55
8
A nyomásszabályzó szelep 6,2 Bar nyomásnál nyit, így a maximális áramlás mértéke
3 egység, ami körülbelül 3000-res főtengely fordulatszámon alakul ki és nem tud növekedni tovább.
Valamivel erősebb olajszivattyúval, még mindig 40-es olajjal,
100C fokon.
fordulatszám
olajnyomás
áramlási mérték
1000
3,1
1,5
2000
6,2
3
4000
12,41
6
8000
24,83
12
A valóságban a maximális mértékű olajáramlás, már 2000-res fordulatszámon
kialakul, hiszen az ezen a fordulatszámon kialakuló 6,2 Bar-os nyomásnál nem enged meg nagyobbat a megkerülő szelep.
Most kisebb nyomással ugyanez a 40-es olaj.
fordulatszám
olajnyomás
áramlási mérték
1000
1,37
0,5
2000
2,75
1
4000
5.51
2
8000
11,03
4
A maximális áramlás 3 egységnyi lesz, mivel a olajkör megkerülő, azaz
bypass szelepe 6,2 Bar-nal nem enged meg nagyobb nyomást az olajkör bemeneti részénél.
A táblázatokból jól mutatják, hogy a nyomást növelve ugyanazt az olajat
használva fokozhatjuk az áramlást, de ha a nyomás növelését egy kevésbé folyós, sűrűbb olajjal kívánjuk elérni,
akkor lecsökkent áramlás lesz az eredmény. Nagyobb nyomást igényel a vastagabb olaj mozgatása. Ha sűrűbb olajat használunk,
akkor a megnövekedett ellenállás miatt az olajnyomás növekedni fog, de az áramlás éppen ellenkezőleg, csökkenni fog. Az áramlás
különösen a fontosabb helyzetekben, azaz nagy terhelésnél, magasabb fordulatszámon redukálódik, ami növeli a hőmérsékletet,
azaz a kopás esélyét.
Lesz még több táblázat, de majd a 10. részben.
Mindazonáltal a nyomás nem egyenlő a kenéssel. Vizsgáljunk meg egy egyszerű zárt "élettartam
kenésű" csapágyat. Nyissunk fel egy ilyen csapágyat, hogy nyomás alá helyezessük a benne található olajat. Mindezt megtehetjük.
Az olajat tarthatjuk légköri nyomáson. Ezután megduplázhatjuk, triplázhatjuk, négyszerezhetjük a csapágyban lévő olajra "nehezedő"
nyomást. Az olaj nem összenyomható. Függetlenül a nyomástól, ugyanolyan mértékű a kenés a zárt csapágyban, mint atmoszférikus
nyomáson. Mint ahogy korábban írtuk a 1:1 kapcsolat muatkozik az áramlás mértéke és a felületeket elválasztó nyomás között.
A kenés önmagában független a nyomástól. Ezt most nem fogjuk matematikai összefüggésekkel igazolni.
Még a víz is használható kenés biztosítására. Ez részben az erős felületi feszültségének
köszönhető. Nagyon sok orvosi műszerben például víz biztosítja a kenést. Az autóiparban az alkatrészek korrózióra való
hajlama miatt nem lehet használni. Pedig a víz hőelvezető képessége sokkal jobb, mint az olajé. Csak ebből a szempontból vizsgálva
a víz jobb hatásfokkal végzi a lubrikációt, mint az olaj.